Τρίτη 14 Ιανουαρίου 2014

Γιατρέ μου έσπασε το απονευρωμένο δόντι..

Θέμα της σημερινής ανάρτησης αποτελεί το σενάριο κατά το οποίο γίνεται κάποιο ατύχημα και σπάμε ένα δόντι το οποίο είναι απονευρωμένο,έχει δηλαδή γίνει μια ενδοδοντική θεραπεία.Η ανάρτηση αυτή έχει άμεση συνάφεια με την ανάρτηση της προηγούμενης εβδομάδας για την αντιμετώπιση ενός σπασίματος δοντιού για το οποίο ο ασθενής επισκέπεται τον οδοντίατρο όχι άμεσα,αλλά μετά από κάποιο καιρό(πατήστε εδώ για την ανάρτηση). 

Όταν σπάσει ένα απονευρωμένο δόντι είτε πολύ είτε λίγο,ή φύγει η στεφάνη ή ορισμένες φορές και η γέφυρα που το καλύπτει,δεν πονάει ο ασθενής καθόλου.Και αυτό γιατί,όπως έχουμε εξηγήσει και στην ανάρτηση για την ενδοδοντική θεραπεία(πατήστε εδώ για την ανάρτηση), το νεύρο του δοντιού υποκαθιστάται από ένα βιοσυμβατό υλικό,τη γουταπέρκα.Άρα το δόντι μένει στη θέση του,αλλά χωρίς αίσθηση.



Επομένως αν προκύψει κάποιο σπάσιμο του δοντιού πχ από μάσημα των νόστιμων αλλά ύπουλων ξηρών καρπών(!) τότε το δόντι δε θα πονέσει γιατί δε θα έχει νεύρο.Δε θα έχει δηλαδή τη συμπεριφορά ενός δοντιού με νεύρο,το οποίο θα ερεθιστεί και πονέσει από το σπάσιμο.

Έτσι λοιπόν,μια και δεν πονάει το δόντι και το σπάσιμο αφήνει ο ασθενής τη θεραπεία για αργότερα.

Και κάποια στιγμή όταν πάει στον οδοντίατρο για έναν καθαρισμό,του λέει 

"Γιατρε κοίταξε και το δόντι που είχε σπάσει πριν από κάποιο καιρό.Βεβαια δε με ποναέι γιατί είναι απονευρωμένο"




Όταν ένα ενδοδοντικά θεραπευμένο δόντι σπάσει και εκτεθεί η ενδοδοντική θεραπεία στα μικρόβια του στοματικού περιβάλλοντος για μακρό χρονικό διάστημα,δηλαδή πάνω από ένα μήνα,πρέπει να γίνει επανάληψη της ενδοδοντικής θεραπείας(πατήστε εδώ για την αναρτηση που αφορά την επανάληψη της ενδοδοντικής θεραπείας).Και αυτό γιατί μπορεί να μικρόβια να έχουν εισωρησει στο εσωτερικό του δοντιού,οπότε εμείς κάνοντας μόνο το σφράγισμα ή την προσθετική αποκατάσταση,κινδυνεύουμε να τα κλείσουμε μέσα στο ριζικό σωλήνα,με αποτέλεσμα μάλλον να κάνουν μια φλεγμονή εκεί και να πρηστεί ο ασθενής.(Με την επανάληψη της ενδοδοντικής θεραπείας θα ασχοληθούμε εκτενέστερα σε μελλοντική ανάρτηση).

Άρα ο ασθενής εκεί που περίμενε να του πει ο γιατρός ότι με ένα μικρό σφράγισμα,(άρα και μικρό κόστος γιατί οι εποχές είναι δύσκολες)θα έβρισκε λύση στο πρόβλημα του,τώρα ακούει από τα χείλη του γιατρού ότι θα πρέπει να κάνει μια διαδικασία η οποία θα έχει και αυξημένο κόστος αλλά και δεν έχει εγγυημένα ποσοστά επιτυχίας.Γιατί η επανάληψη της ενδοδοντικής θεραπείας είναι πιο δύσκολη και λιγότερο επιτυχημένη από το αν γίνει μια ενδοδοντική θεραπεία την πρώτη φορά.

Έτσι λοιπόν ξεκινάνε τα βλέματα δυσπιστίας σαν και αυτό

 
 και ο ασθενής πιστεύει ότι ο γιατρός προσπαθεί να του χρεώσει μια θεραπεία που δε χρειάζεται,σαν το κυρ-Βαγγέλη το μηχανικό αυτοκινήτων που κάθε φορά που πάει το αμάξι,και του λέει ότι άλλαξε και την αντλία βενζίνης γιατί θα τον άφηνε. Επίσης στην περίπτωση που έχει αλλάξει πρόσφατα γιατρό το μετανιώνει,γιατί θυμάται ότι ο προηγούμενος γιατρός ήταν πολύ καλός και δε θα το πρότεινε ποτέ αυτό,γιατι είναι αχρείαστο ενώ ο καινούριος θέλει να του πάρει όσο το δυνατόν περισσότερα λεφτά.

Η διάγνωση έχει βγει δηλαδή από τον ασθενή.

Δε θα μπω στη διαδικασία να αντικρούσω τέτοιες πεποιθήσεις.Γιατί υπάρχουν ασθενείς εκ φύσεως δύσπιστοι και υπάρχουν και γιατροί εκ φύσεως άπληστοι.Πάντως προσωπικά εγώ,ενημερώνω τον ασθενή για όλες τις πιθανότητες και αν δε θέλει να κάνει την επανάληψη της ενδοδοντικής θεραπείας,εν πλήρη γνώση του,τότε του κάνω την αποκατάσταση που επιθυμεί.

Γιατί δεν μπορώ να τον αναγκάσω να αφιερώσει υπομονή,χρόνο και χρήμα(τρία πράγματα που στην εποχή μας είναι δυσεύρετα) για να κάνει μια θεραπεία που δε θέλει να κάνει ή δεν κατανοεί γιατί πρέπει να γίνει. 

Φροντίζω όμως, αν μπορώ να πάρω τη γραπτή αποδοχή του ότι ενημερώθηκε.Γιατί οι ασθενείς τείνουν να ξεχνούν την προφορική ενημέρωση,όταν τα πράγματα δεν πάνε όπως θέλουν οι ίδιοι.Και αν έχεις γραμμένο(και όχι "γραμμενο") και υπογεγραμμένο το τι τους είπες τοτε είσαι πιο κατοχυρωμένος.

Βέβαια αυτό το γραμμένο και υπογεγραμμένο,στην Ελλάδα αντιμετωπίζεται δύσπιστα και φοβούνται οι ασθενείς να το υπογράψουν.Και η σκληρή ελληνική πραγματικότητα είναι ότι αν κάτι στραβώσει,παρά το γεγονός ότι έχεις ειδοποιήσει τον ασθενή,μάλλον τον έχεις χάσει από το πελατολόγιο σου.Αλλά τουλάχιστον μπορείς να κοιμάσαι ήσυχος τα βράδια με τη σκέψη ότι προσπάθησες να κάνεις το καλύτερο δυνατό.

 Ελπίζω λοιπόν να σας ενημέρωσα με αυτές τις δύο αναρτήσεις για τη σημασία του να πας στον οδοντίατρο σύντομα,όταν εμφανιστεί κάποιο θέμα με τα δόντια σου ,είτε πονάς είτε δεν πονάς.Και δε σημαίνει ότι επειδή δεν πονάς το θέμα δεν είναι σοβαρό!

Η γνώση είναι δύναμη!

 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου